Creatine is een van de weinige stoffen waarvan bewezen is dat het prestatiebevorderend kan zijn EN veilig is. Creatine verbetert de prestatie bij kortdurende, hoogintensieve inspanningen. Uitermate geschikt voor CrossFit dus!

Wat is creatine
Creatine is een natuurlijke stof die je lichaam zelf aanmaakt of je binnen krijgt via je voeding. Creatine zit vooral in dierlijke producten zoals vlees, vis, eieren en zuivel, maar er zit niet heel veel in. Om de creatinevooraad in je lichaam te maximaliseren is creatine als supplement handiger.

Wat doet creatine
Creatine kan simpel gezegd helpen om meer energie te creëren voor je spieren. Door extra creatine te gebruiken kun je de voorraad die in je lichaam aanwezig is verhogen van ongeveer 120 gram naar 160 gram (gemiddelde waarden, verschillend per individu). Creatine zorgt dus voor een hogere energievoorraad in je spieren. Je kunt dus meer prestatie leveren bij hoogintensieve, herhaalde inspanningen. Creatine kan er ook voor zorgen dat je spierkracht toeneemt.

Hoeveel creatine
Je kunt creatine “snel” laden, waarbij je 4 keer per dag 5 gram creatine neemt gedurende vijf tot zeven dagen. Hierna neem je 0,05 g/kg lichaamsgewicht per dag als onderhoudsdosis. Dit komt neer op ongeveer 3-5 gram per dag.
Het is ook mogelijk om “langzaam” te laden. Daarbij neem je gedurende een maand eenmaal per dag 0,3 gram/kg lichaamsgewicht creatine. Daarna neem je dezelfde onderhoudsdosis als bij de “snelle” methode.
Creatine lost makkelijk op in koude en warme dranken en kun je op elk moment van de dag gebruiken. Kies een vast moment zodat je het niet vergeet.

Welke creatine
Gebruik creatinemonohydraat. Deze verbinding wordt voor ruim 99% opgenomen door je lichaam. Er zijn vele andere “fancy” vormen van creatine die je de wereld beloven. Van geen enkele is bewezen dat het beter zou werken. Mooie bijkomstigheid: creatinemonohydraat is ook nog eens veel goedkoper!
Let ook op het keurmerk “CreaPure”, dan weet je zeker dat je geen rommel koopt. Van welk merk je creatine koopt maakt op zich niet uit, als het keurmerk er maar op staat. De producent van CreaPure is gevestigd in Duitsland en staat erom bekend de beste en veilige kwaliteit te leveren.

Van creatine word je dik?!

Gewichtstoename is iets waar je rekening mee moet houden wanneer je creatine gebruikt. Creatine houdt namelijk vocht vast. Houd rekening met een toename van ongeveer 1-2 kg. Wanneer je stopt met creatine verlies je dit gewicht aan vocht weer. Maak je dus niet te druk over de weegschaal!

Ik merk er niks van!
Niet iedereen reageert even goed op creatine. Mensen met een lager creatineniveau in hun lichaam (bijvoorbeeld vegetariërs) merken vaak meer effect dan sporters waarbij het eigen creatineniveau van nature al hoger is. Helaas weet je niet waar jouw creatineniveau ligt, dus is het een kwestie van uitproberen!

Kort samengevat: creatine is een veilig en wetenschappelijk bewezen supplement dat je CrossFit prestatie kan verbeteren. Wil je weten of het voor jou een geschikt supplement kan zijn? Neem dan contact op.